søndag den 13. februar 2022

Ting, jeg ville ønske at jeg vidste, før jeg læste jura (2022)

 


Ting, jeg ville ønske at jeg vidste, før jeg læste jura (2022)

Så fandt jeg lige lidt tid til et indlæg, selvom det er lang tid siden. Tak for supporten på bloggen, som nu har nået over 100.000 visninger og 1200 likes.

Dette er ting jeg personligt ville have fået gavn af hvis jeg vidste det lidt tidligere:

  1. Der er rigtig meget læsning – lær at skimme tekster og highlighte med måde. Føles militæragtigt i starten, men du vil lære hvordan man smartest gør ting. Work smart, not hard. 
  2. Få et studiejob (evt. frivilligt arbejde) og dan netværk – mange synes det er meget vigtigere end karakterer; det har også været min oplevelse. Gør noget sjovt og interessant i din fritid og snak med forskellige mennesker, så du får andre synsvinkler på tingene.
  3. Brug en kalender og vær organiseret – ellers vil du komme til at overse vigtige ting.
  4. Meld dig ind i foreninger og en A-kasse. Hav styr på SU-reglerne. Meld dig ind i jura alumne-netværket når du er færdiguddannet.
  5. Lær at slappe af uden skyldfølelse – kan være svært!
  6. Brug citation management software ved store opgaver (fx Zotero, EndNote, Mendeley) – det vil spare dig meget tid og nerver. Brug tid på at lære god grammatik og stavning. 
  7. Det bliver nemmere med årene – du behøver ikke være perfekt. Det er OK at spørge om råd og hjælp.
  8. Jurastudiet og retssager er ikke som i filmene og serierne – disse er langt mere dramatiske end virkeligheden er.
  9. Det er OK ikke at kunne lide/finde ud af visse fag – især når de er obligatoriske.
  10. Dine valgfag er ikke nødvendigvis det du kommer til at arbejde med – det har jeg hørt fra mange. Det er OK ikke at vide 100% hvad man vil bagefter.
Håber disse tips kan gavne – på gensyn :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar